Cele - uczeń powinien:
Zapoznać się z listem jako formą wypowiedzi, Wymienić elementy listu, Zapamiętać sposób pisania form grzecznościowych (np. Cię, Tobie, Was) wielką literą, Znać pojęcie akapitu, Poznać sposób adresowania kopert, Wyjaśnić znaczenie słów: data, miejscowość, nagłówek, treść listu, postscriptum, nadawca, adresat, Rozróżniać osobę nadawcy od odbiorcy, Uporządkować treść listu - wstęp, rozwinięcie, zakończenie, Narysować schemat listu, Stosować odpowiednie wyrażenia i zwroty w liście w zależności od osoby i nadawcy, Zastosować zdobytą wiedzę adresowania kopert i pisania listów w praktyce, Zastosować termin akapit w wypowiedzi pisemnej, Według wzoru zredagować list do kolegi, Unikać błędów w pisowni nagłówków i form grzecznościowych (szacunek do adresata wyrażony estetyką listu), Ocenić przydatność prowadzenia korespondencji w dobie komputeryzacji, Przewidzieć reakcje adresata na komunikat zawarty w liście, Dowieść, że "wymiana listów to rodzaj rozmowy". POZIOM WIADOMOŚCI
- Zapamiętywanie wiadomości
Uczeń potrafi:
Rozpoznać list jako formę wypowiedzi, Wymienić elementy listu, Zapamiętać sposób pisania form grzecznościowych wielką literą, Zdefiniować pojęcie akapitu.
- Zrozumienie wiadomości
Uczeń potrafi:
Zilustrować sposób adresowania kopert, Wyjaśnić znaczenie słów: data, miejscowość, nagłówek, treść litu, postscriptum, nadawca, odbiorca, Rozróżnić osobę nadawcy od odbiorcy, Uporządkować treść listu - wstęp, rozwinięcie, zakończenie.POZIOM UMIEJĘTNOŚCI
- Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
Uczeń umie:
Narysować schemat listu, Stosować odpowiednie wyrażenia i zwroty w liście w zależności od osoby nadawcy i odbiorcy, Zastosować zdobytą wiedzę adresowania kopert i pisania listów w praktyce, Zastosować termin akapit w wypowiedzi pisemnej, Zredagować list do kolegi według wzoru.
- Stosowanie umiejętności w sytuacjach problemowych
Uczeń umie:
Unikać błędów w pisowni nagłówków i form grzecznościowych, Ocenić przydatność prowadzenia korespondencji, Przewidzieć reakcję adresata na komunikat zawarty w liście, Dowieść, że "wymiana listów to rodzaj rozmowy". OCENIANIE PISEMNEJ FORMY WYPOWIEDZI WIADOMOŚCI KONIECZNE - uczeń powinien na ocenę dopuszczającą:
Wymienić elementy listu, Znać sposób adresowania kopert, Znać pojęcie akapitu, Zapamiętać sposób adresowania kopert, Uzupełnić treścią schemat listu do kolegi, Ubogie słownictwo, dopuszczalne błędy gramatyczne, ortograficzne (3-4), stylistyczne i interpunkcyjne.WIADOMOŚCI PODSTAWOWE - uczeń powinien na ocenę dostateczną: jw. , a ponadto:
zredagować list do kolegi według wzoru z lekcji, wyjaśnić znaczenie słów: data miejscowość, nagłówek, treść listu, PS, nadawca, adresat, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, dopuszczalne 2-3 błędy zasadnicze ortograficzne, gramatyczne, stylistyczne i interpunkcyjne (4-5), uchybienia w układzie listu (m. in. brak akapitów), narysować schemat listu, objaśnić położenie wszystkich jego elementów.WIADOMOŚCI ROZSZERZAJĄCE I DOPEŁNIAJĄCE - uczeń na ocenę bardzo dobrą i dobrą powinien: jw. , a ponadto:
zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, wyraźny związek treści z tematem, poprawny (bez zastrzeżeń) układ graficzny listu, spójna, uporządkowana proporcja między poszczególnymi częściami pracy, poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna, zapis czytelny i przejrzysty.Opracowała mgr Maria Łazuga |